KBC & Visa

VisaLDN, BABY! Twee dagen in mijn lievelingsstad (na Antwerpen, uiteraard) met een match uit de Premier League: Fulham FC – West Ham United (een derby)! What could go wrong!

Visa. That’s what. Want halverwege mijn ‘shopping spree’ wou de kaart niet meer mee. “Your card is blocked, sir.” Ze keep op van de kassa en ik voelde haar ogen me opmeten. Ik probeerde nog in een paar andere winkels. Er moest iets fout zijn met hun systeem, in de vorige winkels lukte het. Maar helaas, alle volgende pogingen kwamen op hetzelfde neer: mijn kaart was geblokkeerd. En toen begon het feestje.

Dus… belde ik de nummer op mijn kaart diezelfde avond. Dat nummer (een 02-nummer) bleek niet meer te bestaan. Een antwoordapparaat meldde me het nieuwe nummer dat ik vervolgens onmiddellijk belde. Maar dat kantoor bleek reeds gesloten te zijn. Een nacht zonder Visa, ik kan me situaties inbeelden waar ik al een probleem zou hebben. De volgende ochtend belde ik het nummer opnieuw op. Ik vertelde mijn situatie aan de man en hij nam even mijn gegevens er bij. Alles bleek in orde. Of toch niet? Had ik een brief ontvangen van Atos? Ik zei dat ik tot aan mijn vertrek thuis de vorige dag geen communicatie had ontvangen en dat mijn kaart gisterenvoormiddag ook nog werkte. “Raar, de kaart is blijkbaar geblokkeerd. U zal contact moeten opnemen met Atos.”

Ik besloot me even van de domme te houden. Wie is Atos en waarom moet ik hen contacteren? Ik ben klant bij KBC, heb bij hen een VISA kaart en dus verwacht ik van hen een oplossing. En toch zat er maar een ding op: Atos contacteren. Een derde telefoonnummer dus, en eentje waar ik al snel te horen kreeg dat de wachttijden ‘langer dan normaal’ waren. Maar na het menu te hebben doorlopen kreeg ik al snel iemand aan de lijn. Misschien omdat ik de optie ‘problemen met uw VISA kaart in het buitenland’ had gekozen?

Ik deed mijn verhaal nog eens uit de doeken. Na wat opzoekwerk langs haar kant kwam dit leuk moment:

“Hmm… ah, hmm… ja, ik zie het al… Mijnheer, ik ga u moeten doorschakelen met mijn collega want… euh… Ja, nee, ik ga u doorschakelen.”

“Ok, maar kan u er een beetje haast achter zetten? Ik bel vanuit het buitenland en het is mijn derde telefoontje al hierover.”

“Oh, ja, begrijp ik volkomen en ik zal er alles aan doen om het zo snel mogelijk te laten verlopen maar ik moet dit echt doorschakelen.”

“Dat klinkt vrij serieus.”

“Ah, oh, hehe… euh… ik verbind u door”

Het wachtmuziekje duurde zoals beloofd niet al te lang, maar ik kreeg echter terug haar aan de lijn.

“Mijn excuses mijnheer, maar het duurt langer dan verwacht en zoals u aangaf is dit niet ideaal in u situatie. Ik stel voor dat u binnen een half uurtje terug belt, u zou dan normaal onmiddellijk met de juiste persoon in contact komen.”

“Moet ik terug bellen? Kunnen jullie mij niet terug opbellen?”

“Ik vrees dat ik dat niet kan doen, maar u zal zeker sneller geholpen worden op deze manier.”

“Kunt u me alvast iets zeggen over de situatie? Een hint?”

“Ik kan u enkel zeggen dat uw kaart geblokkeerd is en dat u met mijn collega zal moeten spreken”

Na een half uurtje belde ik terug (telefoontje nummer 4, but who’s counting) en kreeg ik, na weer het hele menu te hebben doorlopen, een andere vrouw aan de lijn. Zij wist me te zeggen dat mijn kaart geblokkeerd werd door pogingen tot fraude online. De oplossing: mijn bank bellen.

Daar stond ik dan, in Londen, zonder kredietkaart. Gelukkig kunnen we tegenwoordig haast overal met Maestro, je gewone bankkaart dus, ook terecht. Maar wat is de conclusie? Mijn bank laat me met een partij bellen waar ik eigenlijk niets mee te maken wil of zou moeten hebben om zo tot de conclusie te komen dat ik… terug met mijn bank moet bellen. En waarom krijg ik geen melding als mijn visa kaart geblokkeerd wordt? Ik verwacht een SMS of ten minste een e-mail, dezelfde seconde als het gebeurt. Niet een brief die ooit eens op de post zal gedaan worden (als die er al is, ik wacht vol spanning af).

Beste KBC,
Informeer me, en laat me niet als een verdachte in een winkel staan. En als ik zelf bel, help me voort. Stuur me niet door, zeker niet naar iemand die me ook niet kan helpen.

Mvg,
Kevin

Pic by DeclanTM

One thought on “KBC & Visa”

  1. Om eventjes in te pikken. Ik had hetzelfde voor met mijn MasterCard… in Australië… tussen Kerst en Nieuwjaar… Wanneer je net geld uit de muur moest halen… En waarin je Maestro niet geactiveerd is in dat land.

    De stappen die ik deed:
    – Internet opzoeken bank nummer

    – Regionale bank bellen, geen antwoord
    – Nationale hoofdzetel klantendienst bank, geen antwoord
    – Bellen Mastercard company: antwoord –> “Dat moet je met je bank regelen… maar die was dus onbereikbaar”.
    – E-mailen dan maar en hopen op antwoord, dat uiteindelijk 2 dagen later kwam in de vorm van “jouw kredietkaart is inderdaad niet meer geldig, we kunnen jou wel een nieuwe opsturen”. Logisch hé als je aan de andere kant van de wereld zit :-). Een tweede mail, een halve week later, bracht aan het licht dat je een debetkaart kan activeren in het buitenland maar daarvoor moest ik op het internet, gelukkig had ik mijn “inlog-bakske” bij om dit ook effectief te kunnen activeren.

    Nu ja, 1 dagje zonder geld kan een mens wel aan maar comfortabel is het niet.

    Ik had ondertussen iemand gevonden die geld uit de muur wilde halen met haar Visa, nadat ik een overschrijving naar diens rekening had gedaan. Gelukkig had zij vertrouwen genoeg in mij om dit te doen anders had de situatie heel benard kunnen zijn. Niets zo frustrerend te weten dat er genoeg geld op je rekening staat, maar er niet aan kan.

    Achteraf bleek dat er een MasterCard op mij lag te wachten in het bankkantoor, ze hadden de andere al geannuleerd. Waarom is me nog steeds een raadsel.

Comments are closed.