Sebastien de Halleux: social gaming

Sebastien de HalleuxEA bedankte een tijd geleden 1500 mensen voor bewezen diensten maar kocht voor $300 miljoen social gaming maker Playfish. Een teken aan de wand wat de populariteit betreft van social gaming (om een beeld te geven: 50% van de FB gebruikers spelen frequent).

Playfish kreeg zo een nieuw wapen in de strijd tegen Zynga: heel de gamingwereld van EA. Hopelijk zien we hier nog veel van, want op vlak van social gaming zien we eigenlijk nog maar een beperkt aantal games. Waar zijn de social racegames bv?

Playfish verkoopt elke dag 90 miljoen items. Dat is 10x de items die op een gemiddelde dag op Ebay staan. En we spreken hier over puur virtuele goederen. Tot 10% van de spelers geeft geld uit in het spel.

Social gaming draaide de wereld om: ipv up front te betalen voor een game, krijgen we hier meestal een gratis spel waar je door te betalen verder kan gaan. Dit was nodig om het publiek te bereiken dat ze wilden: de non-gamer.

Extra voordeel voor social games: real-life brands worden verwacht in het spel, iets dat je bij, bv World Of Warcraft, niet wil zien. Dit opent een extra revenuemodel.

Maar Playfish hangt op dit moment af van Facebook. Ze willen dit opvangen door het bestaande basis op mobile vlak van EA te gaan gebruiken. Hoewel Sebastian zegt dat ze het platform willen gebruiken dat de beste social graph heeft, wil ik ze wel zien proberen los te rukken van de gigant.