Klantvriendelijkheid

Dit bericht van Atog doet me aan iets denken dat we afgelopen weekend hebben meegemaakt.

We zaten met Dikkie en Muriel op het terras van de Patine op het Zuid in Antwerpen een glaasje wijn te drinken. Als onze glazen leeg waren gebaarde ik naar een van de obers om er nog eentje te bestellen. Aangezien het belangrijk is voor het verloop van het verhaal, zal ik mijn best doen dit gebaar zo goed mogelijk te verwoorden (eigenlijk zou ik er beter een video van maken, mocht ik het materiaal hebben ;)):
Ik stak mijn hand op. Na oogcontact met de ober wees ik in een circelvormige beweging naar iedereen aan de tafel. Hij knikte en verdween naar binnen. Iets later kwam hij terug met de rekening. Ik kijk op en zei dat we eigenlijk nog iets wilden bestellen. Als reactie kreeg ik, en ik citeer: “Dan moet u duidelijkere gebaren maken.”

Kijk, ik kan verkeerd geweest zijn met mijn beweging (hoewel, ik doe het al jaren zo zonder problemen), maar als je mij zo een antwoord geeft dan begint er bij mij iets te koken. Mijn bloed, namelijk. Ik begin me dan te verontschuldigen. Maar dan enorm veel en wat overdreven. Kwestie van de situatie een beetje ongemakkelijk te maken. Nu denk ik dat ik beter hem gewoon stilzwijgend had moeten blijven aankijken. Nog meer drama, weet u wel.

Misschien dacht de man vlot over te komen en is het een beetje fout gelopen in de uitwerking of de interpretatie. Het heeft in ieder geval de avond niet om zeep geholpen, integendeel, we hebben goed gelachen. Hopelijk gaat het de volgende keer iets vlotter want Patine blijft wel een enorm aangename plaats voor de rest.

6 thoughts on “Klantvriendelijkheid”

  1. Ik heb dat vorige keer ook voorgehad in een restaurant in Mortsel (ben even de naam kwijt). Wou nog bestellen, maar ze kwamen met de rekening af. Maar toen reageerde de ober toch wel iets anders dan hoe je beschrijft… :)

  2. Ik heb dat vorige keer ook voorgehad in een restaurant in Mortsel (ben even de naam kwijt). Wou nog bestellen, maar ze kwamen met de rekening af. Maar toen reageerde de ober toch wel iets anders dan hoe je beschrijft… :)

  3. Ik dacht dat duim-en-wijvinger wrijven (of noemen ze dat niet het bespelen van de kleinste viool?) het universele gebaar was voor de rekening en al de rest een bestelling. Ja, inclusief het imiteren van een aap.

  4. Of doen alsof je schrijft, met je handpalm als notitieboekje, terwijl je het woord rekening lipt…

    Die overdreven verontschuldiging om een ongemakkelijke sfeer te scheppen is goed gevonden.

  5. Ik dacht dat duim-en-wijvinger wrijven (of noemen ze dat niet het bespelen van de kleinste viool?) het universele gebaar was voor de rekening en al de rest een bestelling. Ja, inclusief het imiteren van een aap.

  6. Of doen alsof je schrijft, met je handpalm als notitieboekje, terwijl je het woord rekening lipt…

    Die overdreven verontschuldiging om een ongemakkelijke sfeer te scheppen is goed gevonden.

Comments are closed.