Virals

Dezer dagen worden we rond onze oren geslagen met virals en god weet wat nog. Nee, ik ga niet verder op het hele Feys verhaal.
Kijk, het virale aspect is iets zeer leuks en waardevols, maar niet op de goedkope manier waarop het dezer dagen gedaan wordt. Laat ik toch even terug op Feys komen: eigenlijk had het een goed begin. Stel dat dit een viral had geweest, dan was het op zich goed begonnen. De grote fout lag hem niet in het over-the-top zijn, want dat denk ik niet dat een fout gegeven is. Het is echter een beetje slordig in mijn ogen. Bouw een verhaal rond die man. Heeft hij een boek? Flans dan iets in elkaar en zwier het op Lulu. Laat de man verhalen vertellen over de dingen die hij bereikt heeft bij bedrijf X en bedrijf Y. Maak dan ook sites voor bedrijf X en Y, zodat het tastbaar wordt. Bestaan deze bedrijven niet echt? Doesn’t matter! Mensen kunnen op die manier wel alles errond verder uitpluizen en dat is leuker. Alles lijkt te veel plastiek op dit moment.
Bouw een verhaal. Hoeveel jaar schreeuw ik hier al om? Waar denken jullie dat het hele ARG gegeven rond draait? Maak een verhaal en vertel het aan de mensen of, beter nog, laat ze het ontdekken. Maar duw het niet door onze strot. Dan pas zal je de echte kracht van het virale aspect zien werken.
Heel ons leven, doorheen heel de geschiedenis, is de mensheid bezig geweest met verhalen vertellen en aanhoren/lezen. Het zit in ons en het is wie we zijn.
Moest ik de kans, de tijd en de missie krijgen, I’d show them. But who the fuck am I, right? De marketingmensen zullen het wel beter weten…

4 thoughts on “Virals”

  1. Dat is helaas commerciële logica. Het is immers veel rendabeler (lees zekerder) om via de offline media te adverteren. Online adverteren is zoals een subito lotje kopen: met veel geluk wordt het een succes.De offline reclame markt heeft dan meer iets weg van een staatsbon, zeker als je een spotje voor het vtm-journal programmeert of tijdens de ochtend van Studio Brussel. De kans dat iemand zwaar wil investeren in een ARG-achtige campagne is dus bijzonder klein. Als ze dan al iets doen is het vaak amateurisme top wegens een te beperkt budget.

  2. Dat is helaas commerciële logica. Het is immers veel rendabeler (lees zekerder) om via de offline media te adverteren. Online adverteren is zoals een subito lotje kopen: met veel geluk wordt het een succes.De offline reclame markt heeft dan meer iets weg van een staatsbon, zeker als je een spotje voor het vtm-journal programmeert of tijdens de ochtend van Studio Brussel. De kans dat iemand zwaar wil investeren in een ARG-achtige campagne is dus bijzonder klein. Als ze dan al iets doen is het vaak amateurisme top wegens een te beperkt budget.

Comments are closed.